21 Mart Dünya Down Sendromu Farkindalik Günü'ne yönelik Üsküdar Üniversitesi NP Feneryolu Tip Merkezi Ergoterapi Uzmani Cahit Burak Çebi, down sendromlu bireylerin pandemi döneminde nasil etkilendigini degerlendirdi ve ailelere önemli tavsiyelerde bulundu.
Pandemi sürecinin devam etmesiyle beraber evde kalmanin birtakim güçlükler olusturdugunu belirten Ergoterapi Uzmani Cahit Burak Çebi, "Günlük düzen ve rutinlerinin bozulmasina bagli sorunlar, ailelerin üzerindeki duygusal ve fiziksel yükün artmasiyla birlikte down sendromlu bireyleri ve ebeveynlerini oldukça fazla etkiliyor. Pandemi nedeniyle alinan önlemler ve çesitli düzenlemeler, down sendromlu bireylerin rutinlerinde degisikliklere, aile ve akran grubuyla iletisimde sinirliliklara, motor becerilerdeki kisitliliklara ve pandemiden kaynakli korku ve belirsizliklere neden oluyor' dedi.
Down sendromlu bireylerin olusan kisitlanmalardan ötürü uzunca bir süre özel egitim programlarindan geri kaldiklarina dikkat çeken Çebi, 'Bu durum da down sendromlu bireylerin fiziksel, duyusal, bilissel / zihinsel, dil, iletisim ve öz bakim becerileri ile sosyal ve duygusal gelisimlerini oldukça fazla etkiledi. Süreçteki bu belirsizlikten ve kisitliliklardan kaynakli olarak down sendromlu bireyler kadar aileleri de etkilendi. Bu noktada sürecin yönetilebilmesi için aile ve çocugun isbirligi içinde olmasi gerekiyor" ifadelerini kullandi.
Ergoterapi Uzmani Cahit Burak Çebi, 'Bu süreçte down sendromlu bireylerin gelisimlerinin aksamamasi için bireyin gelisim kapasitelerini, ihtiyaçlarini ve isteklerini göz önünde bulundurarak aktivite planlamasi yapilmali ve yasam kalitesinde artis saglanmalidir' dedi ve sözlerini söyle sürdürdü:
"Anlamli ve amaçli aktivitelerle bireyin günlük yasam içerisinde bagimsizligi hedef alinmalidir. Aileler bu noktada çocuklarinin gelisim basamaklarini down sendromlu bireylerin uzmanlari ve egitmenleri dogrultusunda desteklemeli. Bireyin yas ve gelisim düzeyine paralel olarak kas gelisimi, duyusal gelisimi, dil gelisimi, iletisim, sosyal ve bilissel gelisimi için çesitli etkinlikler düzenlenmelidir."
Aileler tarafindan tüm bu süreçte çocuklarinin kendilerini ifade etmelerine olanak taninmasi gerektiginin altini çizen Çebi, sözlerini söyle tamamladi:
"Bu firsati tanirken ailenin çocuguyla açik, net ve kisa ifadeler kullanarak, çocuklarina seçim yapmasi için seçenekler sunarak, konusurken sözleri dikkatli seçip sakin kalarak ve kullanilan sözleri mutlaka davranislariyla destekleyerek etkili iletisim kurmasi gerekiyor. Ailenin süreç içerisinde çocuklarina uygun davranislar kazandirmak için zaman ayirmasi ve çaba harcamasi süreci hizlandirir nitelikte olacaktir. Çocuklarina olumlu bakis açisi gelistirmeleri ve yasamlarinda günlük rutinler olusturmalari bu konuda oldukça önem teskil ediyor. Tüm planlamalar ve etkinliklerin çocuklarla inatlasilmadan, istekleri ve ihtiyaçlari dogrultusunda mümkün oldugunca günlük rutinlerin disina çikilmadan yapilmasi süreci destekler nitelikte olacaktir."